PENGENALAN QCC DI NEGARA JEPUN
SEJARAH AWAL QCC DI
JEPUN
Idea formal mengenai QCC belum lagi
wujud di barat sendiri sekitar tahun 1949, tidak wujud aktiviti QCC secara
formal di dalam organisasi-organisasi mereka. Apa yang dimaksudkan ialah
kewujudan struktur dan organisasi QCC yang formal di dalam sesuatu organisasi.
Struktur dan organisasi ini adalah menggambarkan bahawa QCC bergerak bersatu
secara sepadu di dalam program peningkatan kualiti sesuatu organisasi. Striktir
formal QCC termasuklah wujudnya Jawatankuasa Pemandu Induk QCC (Steering
Committee) yang akan merancang, menggubal polisi dan mengawasi perjalanan
program QCC. Secretariat QCC pula
bertanggungjawab di dalam mentadbir program QCC dan memberikan lathan kepada
fasilitator, ketua kumpulan dan ahli-ahli kumpulan QCC. Struktur formal ini
hanyalah wujud pada tahun 1962 sewaktu JUSE berperanan sebagai Jawatankuasa
Pemandu Induk dan Sekretariat Induk kepada perjalanan QCC di seluruh Jepun.
Justeru itu, sejarah QCC bermakna sejarah permulaan QCC di jepun dan bukannya
di Barat (termasuk Amerika)
Dalam
konteks QCC (1962-1980), Jepun telah membawa mesej dan idea baru iaitu
menghasilkan produk yang berkualiti dan menjadikan Asia sebagai negara
perindustrian yang maju dan menghasilkan barangan keluaran yang berkualiti
tinggi. Inilah wawasan yang telah dibawa oleh negara Jepun untuk diteladani oleh negara-negara
Asia supaya dapat menyaingi negara-negara barat dari segi penghasilan produk
yang berkualiti tinggi. Dr.Joseph M.Juran,di dalam ucapannya di jepun pada
tahun 1966 telah mengakui mengenai kesungguhan negara Jepun untuk mengatasi
negara-negara Barat dari segi kualiti produknya.
Apabila membincangkan sejarah QCC di
jepun, nama Dr. Kaoru Ishikawa seringkali disebut sebagai bapa QCC di jepun
kerana mengasaskan program ini di negaranya. Beliau merupakan professor
Kejuruteraan di Universiti Tokyo pada tahun 1947. Di university inilah beliau
mulai mengambil perhatian yang serius terhadap kepentingan kaedah-kaedah
saintifik. Pada tahun 1949, beliau telah terlibat di dalam kumpulan kajian
QC,JUSE. Semenjak itu beliau bersama-sama dengan JUSE mempromosikan idea
berkaitan dengan QC dan SQC kepada organisasi-organisasi di jepun. Hasil
insiatif beliau lah QCC di perkenalkan di Jepun pada tahun 1962.
Profesor Ishikawa mengatakan bahawa
terdapaat tiga peringkat di dalam pelaksanaan QCC di jepun. Tahap pertama (1946-1950)
iaitu tahap kajian dan penyelidikan. Pada tahap inilah JUSE telah ditubuhkan.
JUSE merupakan sebuah organisasi yang berperanan besar di dalam mengumpul
maklumat yang standard, menentukan strategi dan pendidikan yang berkaitan
dengan kualiti. Pada tahun 1949, Quality Control Research Group telah
ditubuhkan oleh JUSE untuk membuat kajian mengenai QC di Amerika Syarikat.
Hasil daripada insiatif JUSE di dalam mempromosikan idea berkaitan kualiti di
dalam organisasi-organisasi Jepun telah menyebabkan kerjaan Jepun menjadi
kualiti sebagai matlamat utama negara dan penubuhan Japanese Industrial
Standard,JIS. JIS berfungsi sebagai sebuah agensi nasional kerajaan di dalam
mengawal kualiti setiap industry jepun sebelum hasil-hasil produk dalam negeri
dieksport ke luar negeri. Di tahap inilah JIS mempertingkatkan kempen amalan
SQC di dalam industry Jepun.
Tahap kedua (1950-1954) merupakan
tahap Kawalan Mutu Secara Statistik (SQC), pengenalannya,asimilasi dan
penyebaran luas dari segi pengunaannya dan termasuklah salah guna kaedah
statistic di kalangan para Jurutera. Dr William Edward Deming tiba ke jepun dan
memperkenalkan SQC. Deming telah mengajar Statistical Process Control kepada
eksekutif-eksekutuf kanan jepun pada tahun 1950.
Pada umumnya boleh dikatakan dalam
sejarah awal QCC di jepun di antara tahun 1949 sehingga 1954, Deming dan Juran
berperanan besar dalam menimbulkan kesedaran orang-orang jepun mengenai
kepentingan kualiti melalui program QC, SQC, TQM. Deming mengemukakan falsafah,
sedangkan juran mengemukakan struktur yang khusus yang mana dapat membantu
meningkatkan kesedaran kualiti.
Tahap
perlaksanaan QCC di jepun (1954-1960) ialah tahap penggunaan QC secara
sistematik.
PENUBUHAN QCC DI NEGARA
AMERIKA
Di
Amerika Syarikat pula, kesedaran mengenai kepentingan peningkatan kualiti telah
disasarkan oleh Dr.W.A.Shewhart. Beliau merupakan tokoh statistic Amerika yang
mengasaskan konsep Kawalan Mutu Secara Statistik (Statistical Quality Control,SQC).
Pada tahun 1930-an, beliau telah mencipta Carta Kawalan (Control Chart) sebagai
salahsatu mekanisme untuk mengawal mutu di dalam sesebuah organisasi. Sud Ingle
menganggap zaman ini sebagai kewujudan kumpulan informal (informal circles) di
Amerika dan kebangkitan kesedaran SQC di Amerika. Walt Disney merupakan salah
seorang tokoh usahawan terkemuka di Amerika Syarikat yang turut serta mengawal
konsep penyertaan pekerja di dalam peningkatan kualiti semenjak tahun 1940-an
lagi. Beliau telah mengatur pertemuan yang tidak rasmi dengan pekerjanya. Di
dalam pertemuan inilah beliau mendapat idea-idea cadangan yang baik dan bernas
mengenai masa depan syarikatnya
Kemudian pada penghujung tahun
1950-an, Sidney Rubenstein telah memulakan program yang dikenali sebagai sistem
pengurusan secara penyertaan bersama di Syarikat Chrysler dan General Motors.
Konsep ini didasarkan kepada konsep barat iaitu participative management.
Setiap pekerja yang terlibat di dalam program ini akan diajar mengenai,
konsep-konsep penyelesaian masalah secara penyertaan, mengkaji masalah di dalam
kumpulan, menyusun maklumat, strategi-strategi untuk merancang proses dan untuk
menyelesaikan masalah-masalah yang berorentasikan maklumat. Mereka juga diajar
mengenai pusingan penyelesaian masalah dan kajian kos serta contoh-contoh yang
berkaitan dengan nya.
SENARIO QCC DI EROPAH
DAN AMERIKA
Walaupun idea dan konsep berkaitan QCC
di eropah namun QCC tidaklah begitu popular di Eropah dan Amerika pada tahun
1950-an dan 1960-an. Keadaan ini berlaku disebabkkan idea-idea daripada
pekerja-pekerja tidak mendapat perhatian yang sepenuhnya dari pihak pengurusan.
Pihak pengurusan Barat lebuh suka mengamalkan konsep pengurusan secara objektif
iaitu Management By Objective (MBO). Dr Williams Edward Deming salah seorang
pakar Kawalan Kualiti (QC) Amerika Syarikat menganggap bahawa salah satu punca
utama menyebabkan kegagalan QCC di barat adalah wujudnya sistem birokrasi
(redtape) yang begitu menebal sekali di dalam pentadibiran organisasi Barat.
Dalam pada itu, beliau berpendapat bahawa konsep MBO yang telah diamalkan oleh
pentadbiran harian industry barat menyukarkan pertumbuhan dan kemajuan program
QCC di barat. Pihak pengurusan di Barat
juga lebih mempercayai dan menyakini keupayaan dan kebolehan para pengurus di
dalam mentadbir dan menbuat keputusan berkaitan dengan tugas-tugas harian dan
mengatasi masalah-masalah organisasi. Ini bermakna bahawa pengalaman kerja dan
idea-idea yang baik dan bernas daripada pekerja-pekerja baawahan untuk membantu
meningkatkan prestasi dan produktiviti mereka tidak diambil perhatian oleh
pihak pengurusan. Dalam konteks ini , Pat Haggerty, Pengerusi Lembaga Pengarah
Texas Instrument, Amerika Syarikat menggangap bahawa kepimpinan yang tidak
mempunyai sensitivity terhadap keupayaan para pekerja di dalam memajukan
organisasi adalah merupakan satu kerugian yang besar katanya.
Mike Robson mengatakan bahawa terdapat
lima punca-punca utama kegagalan QCC di negara Eropah seperti di Amerika.
Petama. Tidak menyediakan organisasi dengan perubahan dari segi sistem
pengurusan otokratik kepada penyertaan bersama. Kedua, proses menyelesaikan
masalah QCC tidak menjadi sebahagian daripada strategi koporat organisasi.
Ketiga, diagnosis yang lemah di mana focus utama QCC adalah mengena pasti
tanda-tanda masalah dan bukannya punca-punca utama masalah. Keempat, pemilihan
keutamaan masalah tidak secara berdisiplin di mana masalah utama datangnya dari
ahli-ahli QCC yang paling berpengaruh dan bukannya hasil analisis dan kajian
terperinci kumpulan. Akhirnya, tiada intergrasi konsep QCC di dalam kesemua
tahap komunikasi di dalam organisasi.
PENUBUHAN QCC DI
MALAYSIA
Kejayaan
jepun telah menarik minat banyak negara di dunia untuk menilai dan memulakan
program ini. Amerika Syarikat, Brazil, Sweden, Denmark, Belgium dan Belanda
telah melaksanakan program QCC pada tahun 1970-an. Negara-negara di Asia tenggara
seperti Filipina, Thailand, Indonesia, Singapura dan Malaysia telah mengadakan
program QCC pada awal thun 1980-an.
QCC adalah satu konsep pengurusan baru
yang dilaksankan dalam perkhidmatan awam di Malaysia pada tahun 1980. Konsep
ini mula dikenali melalui polisi kerajaan Malaysia pada ke timur. Kerajaan
berhasrat untuk mempertingkatkan lagi mutu dan prestasi di dalam perkhidmatan,
khususnya dalam bidang teknik dan cara bekerja serta etika kerja. Ekoran
perubahan polisi ini beberapa badan pertubuhan dan jabatan telah menganjurkan
seminar ke arah memenuhi hasrat tersebut. Antara agensi kerajaan yang terlibat
secara langsung di dalam menyusun program sebegini ialah Institut Tadbiran Awan
Negara (INTAN) dan Pusat Daya Pengeluaran Negara (PDPN).
INTAN berperanan dalam
memperkembangkan program QCC dalam sector perkhidmatan awam di Malaysia. INTAN
memperkenalkan kumpulan QCC ini sebagai Kumpulan Meningkat Mutu Kerja (KMK).
Dari segi sejarah pengenalan KMK di sector awam bermula dengan pelancaran
Dato’Seri Dr, Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia pada tahun 1981. Pada
bulan Ogos 1982, pihak INTAN telah menganjurkan seminat pengurusan bertujuan
untuk memperkenalkan konsep KMK kepada pegawai-pegawai tinggi kerjaan. Pada
bulan Mac 1983 pula, Datuk Abdullah Haji Ahmad Badawi, Menteri di Jabatan
Menteri melancarkan secara rasminya program KMK bagi sector perkhidmatan awam.
Selepas pelancaran ini pihak INTAN telah mengendalikan kursus facilitator KMK
yang pertama pada 14hb Mac sehingga 28hb Mac 1983. Selepas kursus ini pihak
INTAN telah menganjurkan suatu sesi khas persembahan pengurusan (persembahan
projek-projek kumpulan,yang disertai oleh dua buah kumpulan KMK dan perkidmatan
awam Singapura). Sesi persembahan khas ini dihadiri oleh 500 pegawai kanan kerjaan.
Pada bulan oktober 1984, pihak INTAN pula telah menganjurkan konvensyen pertama
KMK dalam sector awam Malaysia. Ini diikuti dengan penyertaan tiga buah
kumpulan KMK menyertai konyensyen kebangsaan yang pertama anjuran PDPN pada
bulan November 1984.
Satu lagi organisasi yang membantu memperkembangkan
program QCC di Malaysia ialah PDPN. Pada bulan Oktober 1983, PDPN telah
menubuhkan Urusetia QCC di ibu pejabat PDPN di Petaling Jaya. Urusetia ini
berfungsi sebagai urusetia kegiatan QCC di dalam organisasi-organisasi swasta di
Malaysia. Di antara tujuan urusetia ini ialah mengamalkan, menggerak dan
menguruskan kegiatan QCC. Urusetia ini bertujuan untuk memberi latihan kepada
anggota-anggota organisasi di dalam pembentukan kegiatan QCC dan menyebarkan
maklumat dan pengetahuan berkenaan dengan kegiatan tersebut. Urusetia ini
berfungsi dalam memberi khidmat perundingan dalam QCC dan kegiatan sepertinya
serta berkhidmat sebagai badan penyelaras dan pendaftar bagi QCC pada peringkat
negara. Urusetia ini turut memberi khidmat yang bersangkutan dengan tujuan QCC
untuk berkembang dengan sihat sama ada pada peringkat kebangsaan mahupun pada
peringkat antarabangsa.
Sebuah jawatankuasa khas ditubuhkan
pada 12hb oktober 1983 bertujuan untuk menasihati Urusetia QCC di PDPN.
Jawatankuasa ini dianggotai oleh INTAN, Fakulti Ekonomi Universiti Malaya.
Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (Malaysian Trades Union Congress, MTUC) ,
Kesatuan Sekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam, Persekutuan Majikan-majikan
Malaysia (The Congress of Union of Employees In The Public And Civil
Servis,CEUPAC), Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (Malaysia Employer
Federation, MEF),Insititut Kerjuruteraan Malaysia, Institut Kawalan Mutu
Malaysia, dan Goodyear Malaysia Berhad.
Pihak
PDPN telah menganjurkan Konvensyen QCC Peringkat Kebangsaan yang pertama pada
bulan November 1984. Dalam konvensyen ini kumpulan-kumpulan QCC di sector
swasta akan bersaing dengan kumpulan KMK dari sector awam. Hasil dari inisiatif
PDPN dan INTAN maka program QCC telah mulai dilaksanakan oleh agensi-agensi
kerajaan dan organisasi-organisasi swasta.
QCC dalam syarikat di
Malaysia.
Walaupun
QCC diperkenalkan di Malaysia pada tahun 1982 oleh INTAN dan PDPN, namun sudah
terdapat beberapa buah organisasi swasta yang mengadakan program QCC pada ketka
itu. Keadaan ini lebih ketara bagi syarikat-syarikat yang mempunyai syarikat
induk yang berpusat di luar negeri. Syarikat-syarikat ketegori ini telah
mendapat bantuan teknikal dan kepakaran dari syarikat induk mereka di dalam
membuat perancangan latihan dan penyeliaan program QCC. Antaranya ialah
syarikat Matsushita dan syarikat Motorla di Sungai Way, Petaling Jaya, Selangor
Darul Ehsan serta Texas Instuments di Hulu Kelang, Selangor Darul Ehsan.
Program QCC bermula di Matsushita
Industrial Corporation Sendirian Berhad (MAICO) pada tahun 1980 lagi, selepas
konsep QCC dan rancangan-rancangan pelaksanaan QCC diperkenalkan kepada pihak
pengurusan pertengahan dan pengurusan atasan syarikat tersebut. MAICO
ditubuhkan di Malaysia pada tahun 1972 dan merupakan pengeluar barangan
elektrik utama negara. Program QCCnya mendapat sokongan penuh daripada pihak
pengurusan di jepun. QCC pula merupakan program utama di kalangan para
perkerjanya di dalam meningkatkan produktiviti serta mutu barangan keluaran
Matsushita. Sokongan dan penglibatan pihak pengurusan di Malaysia dalam
memgemudi dan mengerakkan program QCC menyebabkan ia dapat berjalan dengan baik
di Matsushita. Dalam pada itu para pekerjanya mempunyai minat yang mendalam
terhadap aktiviti QCC. Kombinasi dari sekongan pihak mengurusan dan minat yang
ada dalam kalangan perkerja telah menyebabkan QCC berkembagn dengan pesat
sekali dalam syarikat ini. Sekitar tahun 1983 sudah terdapat hampir 100 buah
kumpulan QCC di syarikat tersebut. Kejayaan QCC di Matasushita dapatlah
diperhatikan apabila syarikat ini seringkali menjuarai persembahan projek
kumpulan di dalam Konvensyen Kebangsaan QCC anjuran PDPN pada tahun 1984,1985
dan 1986.
PENGENALAN QCC DI NEGARA JEPUN
Istilah
QCC lebih merupakan istilah khusus yang diwujudkan kepada kumpulan kawalan mutu
negeri Jepun. Ini bermakna bahawa istilah QCC telah dipopularkan oleh negara
jepun mulai tahun 1962. Zaman sebelum tahun 1962, boleh la dianggap sebagai
zaman permulaan pencetusan idea QCC di dunia baik di negara barat mahupun di
timur. Program penyertaan pekerja di dalam proses membuat keputusan syarikat
mempunyai ciri-ciri yang dikira hampir sama dengan aktiviti kumpulan QCC di
Jepun. Terdapat dua ciri-ciri yang dikira hamper sama dengan aktiviti kumpulan QCC di jepun. Pertama, wujud
kegiatan berkumpulan dan ahli-ahli kumpulan telah membincangkan masalah-masalah
berkaitan dengan kerja mereka. Keduanya, ahli-ahli kumpulan juga telah
membincangkan masalah-masalah berkaitan dengan kerja mereka. Kedua, ahli-ahli
kumpulan juga telah mencari jalan penyelesaian setelah disiasat punca masalah.
SEJARAH AWAL QCC DI
JEPUN
Idea formal mengenai QCC belum lagi
wujud di barat sendiri sekitar tahun 1949, tidak wujud aktiviti QCC secara
formal di dalam organisasi-organisasi mereka. Apa yang dimaksudkan ialah
kewujudan struktur dan organisasi QCC yang formal di dalam sesuatu organisasi.
Struktur dan organisasi ini adalah menggambarkan bahawa QCC bergerak bersatu
secara sepadu di dalam program peningkatan kualiti sesuatu organisasi. Striktir
formal QCC termasuklah wujudnya Jawatankuasa Pemandu Induk QCC (Steering
Committee) yang akan merancang, menggubal polisi dan mengawasi perjalanan
program QCC. Secretariat QCC pula
bertanggungjawab di dalam mentadbir program QCC dan memberikan lathan kepada
fasilitator, ketua kumpulan dan ahli-ahli kumpulan QCC. Struktur formal ini
hanyalah wujud pada tahun 1962 sewaktu JUSE berperanan sebagai Jawatankuasa
Pemandu Induk dan Sekretariat Induk kepada perjalanan QCC di seluruh Jepun.
Justeru itu, sejarah QCC bermakna sejarah permulaan QCC di jepun dan bukannya
di Barat (termasuk Amerika)
Dalam
konteks QCC (1962-1980), Jepun telah membawa mesej dan idea baru iaitu
menghasilkan produk yang berkualiti dan menjadikan Asia sebagai negara
perindustrian yang maju dan menghasilkan barangan keluaran yang berkualiti
tinggi. Inilah wawasan yang telah dibawa oleh negara Jepun untuk diteladani oleh negara-negara
Asia supaya dapat menyaingi negara-negara barat dari segi penghasilan produk
yang berkualiti tinggi. Dr.Joseph M.Juran,di dalam ucapannya di jepun pada
tahun 1966 telah mengakui mengenai kesungguhan negara Jepun untuk mengatasi
negara-negara Barat dari segi kualiti produknya.
Apabila membincangkan sejarah QCC di
jepun, nama Dr. Kaoru Ishikawa seringkali disebut sebagai bapa QCC di jepun
kerana mengasaskan program ini di negaranya. Beliau merupakan professor
Kejuruteraan di Universiti Tokyo pada tahun 1947. Di university inilah beliau
mulai mengambil perhatian yang serius terhadap kepentingan kaedah-kaedah
saintifik. Pada tahun 1949, beliau telah terlibat di dalam kumpulan kajian
QC,JUSE. Semenjak itu beliau bersama-sama dengan JUSE mempromosikan idea
berkaitan dengan QC dan SQC kepada organisasi-organisasi di jepun. Hasil
insiatif beliau lah QCC di perkenalkan di Jepun pada tahun 1962.
Profesor Ishikawa mengatakan bahawa
terdapaat tiga peringkat di dalam pelaksanaan QCC di jepun. Tahap pertama (1946-1950)
iaitu tahap kajian dan penyelidikan. Pada tahap inilah JUSE telah ditubuhkan.
JUSE merupakan sebuah organisasi yang berperanan besar di dalam mengumpul
maklumat yang standard, menentukan strategi dan pendidikan yang berkaitan
dengan kualiti. Pada tahun 1949, Quality Control Research Group telah
ditubuhkan oleh JUSE untuk membuat kajian mengenai QC di Amerika Syarikat.
Hasil daripada insiatif JUSE di dalam mempromosikan idea berkaitan kualiti di
dalam organisasi-organisasi Jepun telah menyebabkan kerjaan Jepun menjadi
kualiti sebagai matlamat utama negara dan penubuhan Japanese Industrial
Standard,JIS. JIS berfungsi sebagai sebuah agensi nasional kerajaan di dalam
mengawal kualiti setiap industry jepun sebelum hasil-hasil produk dalam negeri
dieksport ke luar negeri. Di tahap inilah JIS mempertingkatkan kempen amalan
SQC di dalam industry Jepun.
Tahap kedua (1950-1954) merupakan
tahap Kawalan Mutu Secara Statistik (SQC), pengenalannya,asimilasi dan
penyebaran luas dari segi pengunaannya dan termasuklah salah guna kaedah
statistic di kalangan para Jurutera. Dr William Edward Deming tiba ke jepun dan
memperkenalkan SQC. Deming telah mengajar Statistical Process Control kepada
eksekutif-eksekutuf kanan jepun pada tahun 1950.
Pada umumnya boleh dikatakan dalam
sejarah awal QCC di jepun di antara tahun 1949 sehingga 1954, Deming dan Juran
berperanan besar dalam menimbulkan kesedaran orang-orang jepun mengenai
kepentingan kualiti melalui program QC, SQC, TQM. Deming mengemukakan falsafah,
sedangkan juran mengemukakan struktur yang khusus yang mana dapat membantu
meningkatkan kesedaran kualiti.
Tahap
perlaksanaan QCC di jepun (1954-1960) ialah tahap penggunaan QC secara
sistematik.
PENUBUHAN QCC DI NEGARA
AMERIKA
Di
Amerika Syarikat pula, kesedaran mengenai kepentingan peningkatan kualiti telah
disasarkan oleh Dr.W.A.Shewhart. Beliau merupakan tokoh statistic Amerika yang
mengasaskan konsep Kawalan Mutu Secara Statistik (Statistical Quality Control,SQC).
Pada tahun 1930-an, beliau telah mencipta Carta Kawalan (Control Chart) sebagai
salahsatu mekanisme untuk mengawal mutu di dalam sesebuah organisasi. Sud Ingle
menganggap zaman ini sebagai kewujudan kumpulan informal (informal circles) di
Amerika dan kebangkitan kesedaran SQC di Amerika. Walt Disney merupakan salah
seorang tokoh usahawan terkemuka di Amerika Syarikat yang turut serta mengawal
konsep penyertaan pekerja di dalam peningkatan kualiti semenjak tahun 1940-an
lagi. Beliau telah mengatur pertemuan yang tidak rasmi dengan pekerjanya. Di
dalam pertemuan inilah beliau mendapat idea-idea cadangan yang baik dan bernas
mengenai masa depan syarikatnya
Kemudian pada penghujung tahun
1950-an, Sidney Rubenstein telah memulakan program yang dikenali sebagai sistem
pengurusan secara penyertaan bersama di Syarikat Chrysler dan General Motors.
Konsep ini didasarkan kepada konsep barat iaitu participative management.
Setiap pekerja yang terlibat di dalam program ini akan diajar mengenai,
konsep-konsep penyelesaian masalah secara penyertaan, mengkaji masalah di dalam
kumpulan, menyusun maklumat, strategi-strategi untuk merancang proses dan untuk
menyelesaikan masalah-masalah yang berorentasikan maklumat. Mereka juga diajar
mengenai pusingan penyelesaian masalah dan kajian kos serta contoh-contoh yang
berkaitan dengan nya.
SENARIO QCC DI EROPAH
DAN AMERIKA
Walaupun idea dan konsep berkaitan QCC
di eropah namun QCC tidaklah begitu popular di Eropah dan Amerika pada tahun
1950-an dan 1960-an. Keadaan ini berlaku disebabkkan idea-idea daripada
pekerja-pekerja tidak mendapat perhatian yang sepenuhnya dari pihak pengurusan.
Pihak pengurusan Barat lebuh suka mengamalkan konsep pengurusan secara objektif
iaitu Management By Objective (MBO). Dr Williams Edward Deming salah seorang
pakar Kawalan Kualiti (QC) Amerika Syarikat menganggap bahawa salah satu punca
utama menyebabkan kegagalan QCC di barat adalah wujudnya sistem birokrasi
(redtape) yang begitu menebal sekali di dalam pentadibiran organisasi Barat.
Dalam pada itu, beliau berpendapat bahawa konsep MBO yang telah diamalkan oleh
pentadbiran harian industry barat menyukarkan pertumbuhan dan kemajuan program
QCC di barat. Pihak pengurusan di Barat
juga lebih mempercayai dan menyakini keupayaan dan kebolehan para pengurus di
dalam mentadbir dan menbuat keputusan berkaitan dengan tugas-tugas harian dan
mengatasi masalah-masalah organisasi. Ini bermakna bahawa pengalaman kerja dan
idea-idea yang baik dan bernas daripada pekerja-pekerja baawahan untuk membantu
meningkatkan prestasi dan produktiviti mereka tidak diambil perhatian oleh
pihak pengurusan. Dalam konteks ini , Pat Haggerty, Pengerusi Lembaga Pengarah
Texas Instrument, Amerika Syarikat menggangap bahawa kepimpinan yang tidak
mempunyai sensitivity terhadap keupayaan para pekerja di dalam memajukan
organisasi adalah merupakan satu kerugian yang besar katanya.
Mike Robson mengatakan bahawa terdapat
lima punca-punca utama kegagalan QCC di negara Eropah seperti di Amerika.
Petama. Tidak menyediakan organisasi dengan perubahan dari segi sistem
pengurusan otokratik kepada penyertaan bersama. Kedua, proses menyelesaikan
masalah QCC tidak menjadi sebahagian daripada strategi koporat organisasi.
Ketiga, diagnosis yang lemah di mana focus utama QCC adalah mengena pasti
tanda-tanda masalah dan bukannya punca-punca utama masalah. Keempat, pemilihan
keutamaan masalah tidak secara berdisiplin di mana masalah utama datangnya dari
ahli-ahli QCC yang paling berpengaruh dan bukannya hasil analisis dan kajian
terperinci kumpulan. Akhirnya, tiada intergrasi konsep QCC di dalam kesemua
tahap komunikasi di dalam organisasi.
PENUBUHAN QCC DI
MALAYSIA
Kejayaan
jepun telah menarik minat banyak negara di dunia untuk menilai dan memulakan
program ini. Amerika Syarikat, Brazil, Sweden, Denmark, Belgium dan Belanda
telah melaksanakan program QCC pada tahun 1970-an. Negara-negara di Asia tenggara
seperti Filipina, Thailand, Indonesia, Singapura dan Malaysia telah mengadakan
program QCC pada awal thun 1980-an.
QCC adalah satu konsep pengurusan baru
yang dilaksankan dalam perkhidmatan awam di Malaysia pada tahun 1980. Konsep
ini mula dikenali melalui polisi kerajaan Malaysia pada ke timur. Kerajaan
berhasrat untuk mempertingkatkan lagi mutu dan prestasi di dalam perkhidmatan,
khususnya dalam bidang teknik dan cara bekerja serta etika kerja. Ekoran
perubahan polisi ini beberapa badan pertubuhan dan jabatan telah menganjurkan
seminar ke arah memenuhi hasrat tersebut. Antara agensi kerajaan yang terlibat
secara langsung di dalam menyusun program sebegini ialah Institut Tadbiran Awan
Negara (INTAN) dan Pusat Daya Pengeluaran Negara (PDPN).
INTAN berperanan dalam
memperkembangkan program QCC dalam sector perkhidmatan awam di Malaysia. INTAN
memperkenalkan kumpulan QCC ini sebagai Kumpulan Meningkat Mutu Kerja (KMK).
Dari segi sejarah pengenalan KMK di sector awam bermula dengan pelancaran
Dato’Seri Dr, Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia pada tahun 1981. Pada
bulan Ogos 1982, pihak INTAN telah menganjurkan seminat pengurusan bertujuan
untuk memperkenalkan konsep KMK kepada pegawai-pegawai tinggi kerjaan. Pada
bulan Mac 1983 pula, Datuk Abdullah Haji Ahmad Badawi, Menteri di Jabatan
Menteri melancarkan secara rasminya program KMK bagi sector perkhidmatan awam.
Selepas pelancaran ini pihak INTAN telah mengendalikan kursus facilitator KMK
yang pertama pada 14hb Mac sehingga 28hb Mac 1983. Selepas kursus ini pihak
INTAN telah menganjurkan suatu sesi khas persembahan pengurusan (persembahan
projek-projek kumpulan,yang disertai oleh dua buah kumpulan KMK dan perkidmatan
awam Singapura). Sesi persembahan khas ini dihadiri oleh 500 pegawai kanan kerjaan.
Pada bulan oktober 1984, pihak INTAN pula telah menganjurkan konvensyen pertama
KMK dalam sector awam Malaysia. Ini diikuti dengan penyertaan tiga buah
kumpulan KMK menyertai konyensyen kebangsaan yang pertama anjuran PDPN pada
bulan November 1984.
Satu lagi organisasi yang membantu memperkembangkan
program QCC di Malaysia ialah PDPN. Pada bulan Oktober 1983, PDPN telah
menubuhkan Urusetia QCC di ibu pejabat PDPN di Petaling Jaya. Urusetia ini
berfungsi sebagai urusetia kegiatan QCC di dalam organisasi-organisasi swasta di
Malaysia. Di antara tujuan urusetia ini ialah mengamalkan, menggerak dan
menguruskan kegiatan QCC. Urusetia ini bertujuan untuk memberi latihan kepada
anggota-anggota organisasi di dalam pembentukan kegiatan QCC dan menyebarkan
maklumat dan pengetahuan berkenaan dengan kegiatan tersebut. Urusetia ini
berfungsi dalam memberi khidmat perundingan dalam QCC dan kegiatan sepertinya
serta berkhidmat sebagai badan penyelaras dan pendaftar bagi QCC pada peringkat
negara. Urusetia ini turut memberi khidmat yang bersangkutan dengan tujuan QCC
untuk berkembang dengan sihat sama ada pada peringkat kebangsaan mahupun pada
peringkat antarabangsa.
Sebuah jawatankuasa khas ditubuhkan
pada 12hb oktober 1983 bertujuan untuk menasihati Urusetia QCC di PDPN.
Jawatankuasa ini dianggotai oleh INTAN, Fakulti Ekonomi Universiti Malaya.
Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (Malaysian Trades Union Congress, MTUC) ,
Kesatuan Sekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam, Persekutuan Majikan-majikan
Malaysia (The Congress of Union of Employees In The Public And Civil
Servis,CEUPAC), Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (Malaysia Employer
Federation, MEF),Insititut Kerjuruteraan Malaysia, Institut Kawalan Mutu
Malaysia, dan Goodyear Malaysia Berhad.
Pihak
PDPN telah menganjurkan Konvensyen QCC Peringkat Kebangsaan yang pertama pada
bulan November 1984. Dalam konvensyen ini kumpulan-kumpulan QCC di sector
swasta akan bersaing dengan kumpulan KMK dari sector awam. Hasil dari inisiatif
PDPN dan INTAN maka program QCC telah mulai dilaksanakan oleh agensi-agensi
kerajaan dan organisasi-organisasi swasta.
QCC dalam syarikat di
Malaysia.
Walaupun
QCC diperkenalkan di Malaysia pada tahun 1982 oleh INTAN dan PDPN, namun sudah
terdapat beberapa buah organisasi swasta yang mengadakan program QCC pada ketka
itu. Keadaan ini lebih ketara bagi syarikat-syarikat yang mempunyai syarikat
induk yang berpusat di luar negeri. Syarikat-syarikat ketegori ini telah
mendapat bantuan teknikal dan kepakaran dari syarikat induk mereka di dalam
membuat perancangan latihan dan penyeliaan program QCC. Antaranya ialah
syarikat Matsushita dan syarikat Motorla di Sungai Way, Petaling Jaya, Selangor
Darul Ehsan serta Texas Instuments di Hulu Kelang, Selangor Darul Ehsan.
Program QCC bermula di Matsushita
Industrial Corporation Sendirian Berhad (MAICO) pada tahun 1980 lagi, selepas
konsep QCC dan rancangan-rancangan pelaksanaan QCC diperkenalkan kepada pihak
pengurusan pertengahan dan pengurusan atasan syarikat tersebut. MAICO
ditubuhkan di Malaysia pada tahun 1972 dan merupakan pengeluar barangan
elektrik utama negara. Program QCCnya mendapat sokongan penuh daripada pihak
pengurusan di jepun. QCC pula merupakan program utama di kalangan para
perkerjanya di dalam meningkatkan produktiviti serta mutu barangan keluaran
Matsushita. Sokongan dan penglibatan pihak pengurusan di Malaysia dalam
memgemudi dan mengerakkan program QCC menyebabkan ia dapat berjalan dengan baik
di Matsushita. Dalam pada itu para pekerjanya mempunyai minat yang mendalam
terhadap aktiviti QCC. Kombinasi dari sekongan pihak mengurusan dan minat yang
ada dalam kalangan perkerja telah menyebabkan QCC berkembagn dengan pesat
sekali dalam syarikat ini. Sekitar tahun 1983 sudah terdapat hampir 100 buah
kumpulan QCC di syarikat tersebut. Kejayaan QCC di Matasushita dapatlah
diperhatikan apabila syarikat ini seringkali menjuarai persembahan projek
kumpulan di dalam Konvensyen Kebangsaan QCC anjuran PDPN pada tahun 1984,1985
dan 1986.
No comments:
Post a Comment