Hubungan
industri mula wujud pada awal abad ke-18 namun tidak ada sebarang pendekatan
yang dicipta bagi mengkaji subjek hubungan industry. Namun, hubungan industri
mula di bahas oleh sarjana hubungan industri semenjak berlakunya revolusi
perindustrian terutamanya di negara-negara barat dan eropah pada pertengahan
abad ke-18 bagi memberi penjelasan yang lebih mendalam tentang hubungan
industri itu sendiri. Secara asasnya, hubungan industri ini merujuk kepada
hubungan antara majikan dengan pekerja dalam alam persekitaran kerja dan
bagaimana mereka menangani sesuatu konflik yang wujud dalam persekitaran kerja
mereka.
Di
Malaysia, sistem perhubungan perindustrian terdiri daripada tiga pihak iaitu
pihak majikan dan persatuan-persatuannya, pekerja dengan kesatuan-kesatuan
sekerjanya dan kerajaan. Terdapat beberapa hujah yang dikemukakan oleh sarjana
hubungan industri yang mengatakan bahawa hubungan industri sebagai satu
institusi kawalan pekerjaan di tempat kerja (Fender,1965;Clegg,1989). Manakala,
Dunlop pula pada tahun 1958 telah mengemukakan teori sistem yang memperkenalkan
beberapa konsep asas hubungan industri seperti konsep pelakon, ideologi,
peraturan di tempat kerja dan juga faktor persekitaran atau konteks. Hyman
(1989) berhujah bahawa hubungan industri sebagai satu pertelagahan kelas antara
majikan dengan pekerja. Selain itu wujud juga pendekatan-pendekatan yang lain
seperti pendekatan Unitarist yang mengetepikan konflik serta kerjasama antara
majikan dengan pekerja sangat penting.
Pendekatan berbilang (Pluralist) mengutamakan
konflik sebagai input kepada kesatuan sekerja dan perundingan kolektif,
Pendekatan Radikal (Marxist) pula menekankan pertelagahan kelas dan kebebasan
pekerja. Pendekatan-pendekatan ini sangat penting dalam melihat arah tuju
sistem hubungan industri di Malaysia mahu pun negara-negara lain di dunia ini.
Dalam aspek pembentukan ilmu pengetahuan, hubungan industri dilihat sebagai
ilmu sosial yang dapat mentafsir dan memahami hubungan pekerja dan majikannya.
Dalam aspek hubungan industri ini, terdapat disiplin ilmu lain seperti ekonomi
tenaga kerja, ilmu politik, sejarah perburuhan dan sebagainya.
2.0
DEFINISI EKONOMI POLITIK MENURUT TOKOH SARJANA
Pembolehubah
bermaksud sesuatu sifat yang boleh berubah (Fauzi Hussin etl 2014). Hal ini
bermaksud pembolehubah biasanya
mempunyai 2 variable yang saling
mempengaruhi antara satu sama lain. Menurut Mat Pauzi 1999 pula, pembolehubah
merupakan lambang kepada fenomena yang sudah dikenal pasti sifatnya.
Pembolehubah yang wujud mampu menguraikan atau menterjemahkan sesuatu proses
yang berlaku.
Membicarakan mengenai bidang ekonomi
politik, kita sememangnya tidak dapat terlepas dari membicarakan mengenai 2
tokoh yang sangat berpengaruh iaitu Adam Smith dalam bukunya The Wealth of Nations
1776 dan David Ricardo dalam bukunya
Principles of Political Economy and Taxation 1817. Akan tetapi, perlu
diketahui bahawa dari segi sejarah, kedua-dua tokoh ini sebenarnya bukanlah
tokoh yang mula-mula mempelopori kajian bidang ekonomi politik ini. Sebelumnya
sudah terdapat banyak tulisan dan ulasan soal ekonomi khususnya ataupun aspek
ekonomi masyakarat yang terdapat dan zaman sebelumnya dalam semua tamadun
manusia. (Samsul Bahriah ku Ahmah 1990). Sebagai contoh, tulisan Lao Zi di
China, Aristotle di Yunani dan Ibn Khaldun di Tanah Arab. Namun tulisan mereka
hanya mengenai soal ekonomi masyarakat pada ketika itu. Adam smith iaitu
falsafah dari Scotland ini telah digelar sebagai bapa ekonomi dunia kerana
beliaulah mula-mula cuba memahami asal usul, implikasi dan perkembangan
kapitalisme industri. (Samsul Bahriah ku Ahmah 1990). Keadaan ini bermakna,
Adam Smith telah mengkaji bagaimana aspek ekonomi dan politik pada ketika itu
sedang berlaku.
Sehingga
pada pertengahan abad ke 19, tulisan Ricardo, John Stuart Mill, Karl Marx dan
lain lain semuanya dianggap sebagai ahli ekonomi politik. Selepas akhir abad
ini, mulalah berlaku garis pemisah dalam pemikiran ekonomi iaitu antara mereka
yang berpegang pada teori nilai kerja, seperti Ricardo dan Marx, dan golongan
baru yang menjadikan teori nilai utiliti sebagai teras pemikiran ekonomi mereka
(Samsul Bahriah ku Ahmah 1990).
Mengikut tradisi ilmu ekonomi, bidang
“ekonomi politik” bermaksud aliran pemikiran ahli-ahli ekonomi klasik. Dalam
buku ini, banyak menerangkan mengenai “Division
of labour” iaitu pembahagian kerja sangat berguna dalam usaha meningkatkan
produktiviti. Hal ini kerana menurut beliau, pembahagian kerja akan
mengembangkan kepakaran setiap pekerja. Selain itu, pembahagian kerja akan
mengembangkan kepakaran setiap pekerja. Tambahan pula, berlakunya pertambahan
penduduk bermaksud terjadinya peningkatan tenaga kerja dan hal ini akan
meningkatkan permintaan dan perluasan pasaran seterusnya mendorong kepada
pertumbuhan ekonomi.
Selain itu, dalam bukunya The Wealth
of Nations (1776), ekonomi politik adalah cabang ilmu dari undang-undang yang
mempunyai dua tujuan yang berbeza iaitu pertama menciptakan sumber pendapatan
bagi masyarakat dan kedua menyediakan daya pengeluaran bagi sesebuah negara.
Manakala, menurut David Ricardo,
beliau mengungkapkan bahawa ekonomi politik adalah berkaitan dengan pembangunan
ekonomi dengan cara sistematik. Di dalam bukunya yang bertajuk “The Principles of Political Economy and
Taxation” (1971), menjelaskan bahawa faktor yang penting dalam pertumbuhan
ekonomi sesebuah negara adalah seperti buruh, pemupukan modal dan perdagangan
luar negeri dimana beliau menekankan pentingnya tabungan bagi pembangunan
modal.
David Ricardo dilahirkan pada 1772 dan
meninggal dunia pada 1823 (Jules Renard) Beliau adalah salah satu tokoh
ahli-ahli ekonomi yang sangat berpengaruh dalam sejarah. Dia pernah bekerja
sebagai “banker” dan kemudian beralih kepada bidang Politik dan Ekonomi. David
Ricardo merupakan ahli ekonomi yang penting dalam membawa sesuatu yang baru
kedalam pemikiran ekonomi. Pembaruan ini dianggap oleh pengkritk ekonomi
sebagai “Iiberalist pessimistic”. (Jules
Renard).
Kedua-dua tokoh ini telah
mengembangkan analisa sistem ekonomi kapitalis yang sedang berkembang ketika
itu. Ciri utama sistem ekonomi kapitalis yang ketara ketika itu ialah
pengeluaran barang secara umum. Maksudnya, kebanyakan pengeluaran barang dan
perkhidmatan ialah untuk dijual di pasaran dan bukan untuk digunakan secara
langsung oleh pengeluar.
Menurut
Martin Staniland pula, Mengemukakan pengertian bahawa Ekonomi Politik
merupakan interaksi sistematik antara aspek ekonomi dan aspek politik. Interaksi ini dalam pelbagai bentuk,
misalnya hubungan sebab dan akibat antara proses dengan proses lain di mana ia
bersifat determisme atau hubungan
secara timbal balik serta suatu proses yang berlaku secara berterusan.
Selanjutnya,
Alfred Marshal (Principles of
Economics) Istilah Ekonomi Politik merupakan suatu istilah yang sangat
popular pada abad ke 18. Dalam Principles
of Economic istilah ekonomi politik mula dipisahkan. Orang lebih suka
menggunakan istilah ekonomi atau politik sahaja. Ekonomi lebih menekankan pada
huraian-huraian ekonomi yang lebih bersifat kuantitatif (nilai) sedangkan
politik mempunyai maksud yang jauh dari ekonomi.
Akhir sekali, Arifin & Rachbini,
2001, mendefinisikan Sebagai suatu disiplin ilmu yang lebih komprehensif,
Ekonomi Politik lahir dari beberapa usaha yang dilakukan, mengisi kekosongan (cross fertilization) yang tidak dijumpai
dalam satu disiplin ekonomi atau disiplin politik.
Secara
umumnya, berdasarkan pemahaman pembentang, ekonomi politik merupakan bidang
yang wujud secara berasingan. Namun entiti ini saling bergantung antara satu
sama lain. Misalnya, jika wujud masalah yang berlaku pada ekonomi, maka bidang
politik boleh menyelesaikan masalah tersebut dan begitulah sebaliknya. Keadaan
ini jelas menunjukkan wujud kebergantungan antara bidang Ekonomi Politik.
3.1 SISTEM
EKONOMI MENTERJEMAHKAN SISTEM HUBUNGAN
INDUSTRI DI SESEBUAH NEGARA
Sistem
ekonomi adalah cara atau strategi sesuatu bangsa atau negara dalam mengurus
ekonominya dalam rangka mencapai kemakmuran masyarakat (http://web.unair.ac.id/admin/file/f_19997_sei3.pdf)
Menurut
Jamaliah et.al (2012: 11) pula menyatakan bahawa masalah asas ekonomi adalah
terdiri daripada persoalan-persoalan seperti apa yang hendak dikeluarkan,
berapa yang hendak dikeluarkan, bagaimana hendak dikeluarkan dan untuk siapa ia
dikeluarkan. Menurut beliau lagi persoalan-persoalan asas dalam masalah ekonomi
ini diselesaikan mengikut jenis sistem ekonomi yang diamalkan oleh sesebuah
negara.
Oleh
itu, dalam menyelesaikan masalah ekonomi ini, kita perlu melihat bagaimana
keadaan sistem ekonomi yang berbeza dipraktikkan sesebuah negara.
SISTEM
EKONOMI KAPITALIS (PASARAN BEBAS)
Sistem ekonomi kapitalis adalah
sistem dimana sebuah organisasi ekonomi yang disifatkan oleh hak milik
persendirian atas alat-alat pengeluaran dan pengedaran. Segala pengeluaran ini
adalah untuk mencapai keuntungan dalam keadaan ekonomi yang sangat kompetatif
(Agustiati Sistem Ekonmi Kapitalisme).
Sistem ini berpunca daripada pemikiran Adam Smith iaitu tokoh klasik ekonomi
dunia yang merupakan pemikir klasik mengenai dasar sistem ekonomi kapitalis.
Urustadbir
ekonomi dilakukan secara individu tanpa pemusatan atau kawalan peraturan
daripada campur tangan kerajaan dan kuasa permintaan dan penawaran di pasaran
juga telah dipengaruhi oleh ‘mekanisma harga’ dalam pasaran. Iaitu apabila
sesuatu permintaan barangan itu meningkat maka secara tidak langsung harga
barangan itu juga akan meningkat dan keadaan ini akan meningkatkan penjualan
sesuatu barangan di dalam pasaran.
Dalam
sistem ekonomi kapitalis ini, aktor hubungan industri iaitu kerajaan tidak
mempunyai kuasa yang banyak dalam menggubal polisi atau peraturan yang
berkaitan dengan aktiviti ekonomi khususnya dalam penetapan harga barangan dan
upah pekerja. Dalam kontek kini, sistem ekonomi kapitalis banyak diterajui oleh
syarikat-syarikat MNC iaitu (Multi Nasional Corporation). Dalam sistem ini, kaum buruh cenderung untuk
dieksploitasi.
Oleh
itu, untuk mengatasi eksploitasi dan pemberian upah pekerja yang tidak adil di
dalam sistem ekonomi kapitalis ini maka bidang hubungan industri melalui
peranannya dapat membantu menyelesaikan masalah pekerja tersebut. Dalam hal
ini, aktor hubungan industri mahupun masyarakat industri sangat penting dalam
membantu menangani masalah ini. Misalnya, dengan menggunakan kekuatan
perjanjian kolektif dalam membuat tuntutan kepada pihak majikan.
SISTEM
EKONOMI SOSIALIS
Sistem ekonomi sosialis adalah satu
dasar untuk memperolehi suatu distribusi yang lebih baik dengan tindakan pihak
kerajaan berpusat dengan pengeluaran dan perolehan kekayaan (Riza Anggaraeni
et). Manakala, menurut Jamaliah et. al (2012:14) menyatakan bahawa sistem
ekonomi sosialis ini merupakan satu sistem yang mana kerajaan yang berkuasa dan
memainkan peranan dalam pengendalian faktor-faktor pengeluaran seperti tanah,
buruh, modal dan usahawan.
Dalam
sistem ini, kerajaan memainkan peranan penting misalnya penetapan harga
barangan dan juga pasaran buruh di mana majikan perlu membayar gaji atau upah
pekerja mengikut kadar yang telah ditetapkan oleh kerajaan tersebut.
GABUNGAN
SISTEM EKONOMI KAPITALIS DAN SOSIALIS.
Melalui sistem ini, pihak kerajaan
dan swasta memainkan peranan penting dalam menyelesaikan masalah yang
melibatkan sistem ekonomi. Mereka
memainkan peranan penting dan mempunyai tujuan masing-masing. Iaitu
tujuan utama pihak swasta dalam sistem ini adalah untuk memaksimumkan
keuntungan dan meminimumkan kos pengeluaran manakala tujuan kerajaan adalah
untuk menyediakan perkhidmatan, menjaga kebajikan masyarakat, menghasilkan
undang-undang dan peraturan, mengawal monopoli oleh individu dan seterusnya
menstabilkan ekonomi sesebuah negara.
3.2 KEADAAN
EKONOMI POLITIK MEMPENGARUHI AKTOR HUBUNGAN INDUSTRI
Dalam sesebuah negara, kadar pengangguran kadangkala menurun dan
menaik. Jika kadar pengangguran meningkat maka akan mempengaruhi sistem ekonomi
politik sesebuah negara. Misalnya, dapat dilihat dari aspek ekonomi jika
berlaku keadaan seperti krisis ekonomi dan dan inflasi yang mana ia turut
mempengaruhi jumlah keahlian kesatuan sekerja. Keadaan ekonomi yang tidak
menentu juga dikatakan telah menyebabkan masalah pengangguran yang tinggi
berlaku. Hal ini terjadi disebabkan banyak majikan mengambil tindakan dengan
memberhentikan banyak pekerja untuk menjimatkan kos operasi dan tidak mampu
untuk menanggung kos operasi. (Hazman dan Balakrishnan, 2003 dalam
Balakrishnan, 2006).
Oleh yang demikian, kemelesetan ekonomi ini
akhirnya menyebabkan ramai pekerja tidak lagi berminat untuk menyertai kesatuan
sekerja kerana mereka tidak mampu membayar yuran keahlian kesatuan sekerja
serta menganggap bahawa kesatuan sekerja tidak membawa apa-apa faedah yang
mereka terima walaupun mereka menyertai kesatuan sekerja. Hal ini secara tidak
langsung menyebabkan jumlah keahlian kesatuan sekerja terus menurun. Selain itu
inflasi juga dikatakan mempengaruhi sistem ekonomi dan politik di sesebuah
negara. Inflasi berlaku apabila kenaikan harga secara umum dan juga penurunan
nilai mata wang secara berterusan. Sekiranya berlaku inflasi dalam sesebuah
negara ia akan memberi kesan kepada pelaburan perniagaan dan pertumbuhan
ekonomi. Sekiranya berlaku inflasi yang tidak dijangka menyebabkan
ketidakpastian. Firma-firma sudah semestinya tidak sukakan kepada
ketidakpastian kerana sebarang perkara yang tidak pasti boleh menyebabkan
mereka rugi. Hal ini sudah semestinya firma-firma menarik semula pelaburan
dalam sesebuah negara dengan segera yang akhirnya memberi impak kepada negara
tersebut seperti kekurangan pendapatan negara.
Di samping itu, keadaan politik di dalam
sesebuah negara turut mempengaruhi jumlah keahlian kesatuan sekerja. Misalnya
boleh dilihat dari aspek polisi dan perundangan sama ada longgar atau ketat.
Dalam aspek politik ini, apabila berlaku keadaan seperti polisi atau
perundangan yang longgar maka ia akan mempengaruhi keahlian kesatuan sekerja.
Ini ini seterusnya akan mengalakkan dan membenarkan lebih kerap perundingan
kolektif dilakukan dengan lebih berkenaan hal-hal berkaitan dengan pekerjaan.
Dalam konteks Malaysia, terdapat perundangan yang memperuntukkan tentang
kesatuan sekerja dan perundingan kolektif seperti Akta Kesatuan Sekerja 1959
dan Akta Perhubungan Perusahaan 1967 tentang penubuhan kesatuan sekerja dan
tindakan industri yang boleh dilakukan oleh pekerja.
KESIMPULAN
Terdapat
beberapa pandangan daripada tokoh-tokoh terkemuka mengenai Ekonomi Politik ini.
Dari segi perkembangan Adam Smith dan David Ricardo merupakan 2 tokoh awal yang
telah membicarakan mengenai disiplin Ekonomi Politik ini. Seterusnya diteruskan
oleh tokoh-tokoh sarjana
yang terkemuka seperti Karl Max dan sebagainya. Tokoh-tokoh ini telah
mengemukakan pandangan berbeza-beza mengenai sistem ekonomi politik dalam
hubungan industri di sesebuah negara.
Sistem-sistem
ekonomi yang diamalkan disesebuah negara juga dapat memterjemahkan sistem
hubungan industri disesuatu negara. Misalnya, jika berlaku sesuatu perubahan
yang berlaku dalam sistem ekonomi Politik turut mempengaruhi aktor utama sistem
hubungan industri.
RUJUKAN
Balakrishnan Parasuraman. 2006. Hubungan Industri Di
Malaysia. Pengenalan Pendekatan Hubungan Industri.., hlm. 1 – 14.
Balakrishnan
Parasuraman. 2003. Hubungan Industri
& Pengurusan Sumber Manusia, Isu Dan Cabaran. Edisi kedua.
Malaysia. Pearson Malaysia Sdn. Bhd.
Mat
Pauzi A Rahman. 1999. Berminat untuk mengenalpasti atau mengujudkan konsep yang
baru: 187-197. Jurnal Komunikasi (15) 190.
Samsulbahriah
ku ahmad. Pengantar Ekonomi Politik. Selangor
Darul Ehsan : Percetakan Dewan Bahasa dan
Pustaka
INTERNET
Agustiati
Sistem Ekonomi Kapitalisme
http://download.portalgaruda.org/article.php?article=167247&val=6118&title=SISTEM%20EKONOMI%20KAPITALISME
diakses pada 1 Mac 2017
Riza
Anggraeni el. Kritik Terhadap Sistem
Ekonomi Sosialis
http://file.upi.edu/Direktori/FPEB/PRODI.AKUNTANSI/196903272001121-ARIM/Ek_Syariah/kritik_terhadap_sosialis.pdf
diakses pada 1 Mac 2017
Jules
Renard. David Ricardo Contemporary Economist.
Good sharing :) (y)
ReplyDeletethanks please follow me
ReplyDeletecan i know who write this article? i want to put this article as my reference
ReplyDelete